FROM REMOTE TEACHING TO HYBRID TEACHING:

ADVANCES AND CHALLENGES FOR BRAZILIAN BASIC EDUCATION

Authors

Keywords:

Remote learning, Hybrid learning, Digital Information and Communication Technologies (ICTs), Teaching and learning, Formal education

Abstract

The study is a literature review in Scielo and Capes databases on hybrid learning, covering the period from 2018 to 2021 with the aim of pointing out and discussing the main challenges involving the hybrid teaching process in Brazilian public schools. As a result, it was verified that hybrid learning is a growing theme, pointing as a trend in studies in Brazil, especially as of 2021. The analysis of the studies allowed us to identify that remote learning, even if unplanned, has brought advances that boosted the future implementation of hybrid education, while making explicit the inequalities in this process, making clear the need for investments to reduce the difficulties and challenges faced by schools, such as public policies for digital inclusion and open internet access, adequacy of school infrastructure, incorporation of the topic in teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Jose Dias de Freitas, Fundação Carlos Chagas (FCC)

Pedagoga, mestra e doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), especialista em Educação Digital pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), e atua como professora na Universidade Estácio de Sá (UNESA) e bolsista em pesquisa educacional na Fundação Carlos Chagas (FCC).

Clara Mutti Vasconcellos , Instituto Gonçalo Moniz (Fiocruz Bahia)

Clara Mutti Vasconcelos has a master's degree in Social Psychology from the Federal University of Bahia (UFBA) and a Public Health Management Analyst at the Oswaldo Cruz Foundation, working as Teaching Coordinator at the Gonçalo Moniz Institute (Fiocruz Bahia). Orcid: 0000-0001-6400-1588

References

ALMEIDA, Patrícia Rodrigues de; JUNG, Hildegard Susana; SILVA, Louise de Quadros da. Retorno às Aulas: Entre o ensino presencial e o ensino a distância, novas tendências. Revista Prâksis, [S. l.], v. 3, p. 96–112, 2021. DOI: 10.25112/rpr.v3.2556. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2556. Acesso em: 5 maio 2022.

BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.e-PUB.

BARROS, Ana Paula Rodrigues Magalhães de.; MALTEMPI, Marcus Vinicius. Um Olhar para a (Re)Constituição de Práticas Culturais de Estudantes com a Internet em um Ambiente Híbrido. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 36, n. 73, p. 602–624, maio 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/LNxxPNGqrkw8TwZXj8FtsHb/?lang=pt# Acesso em: 30 jun. 2023.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição Federal. Brasília: Supremo Tribunal Federal, Secretaria de Documentação, 2019.

BRASIL. Decreto Nº 6.300 de 12 de dezembro de 2007. Dispõe sobre o Programa Nacional de Tecnologia Educacional ProInfo. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=DEC&numero=6300&ano=2007&ato=dd6UTWE1UNRpWTe0d Acesso em: 03 mar. 2024.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. – 11. ed. – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2015.

BRASIL. Lei Nº 14.533 de 11 de janeiro de 2023. Institui a Política Nacional de Educação Digital. MEC, 2023.

BRASIL. Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Parecer homologado, D.O.U 3/10/2022, seção 1, p.55. 2022. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=03/10/2022&jornal=515&pagina=55&totalArquivos=152 Acesso em: 03 mar. 2022.

BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 2, de 10 de dezembro de 2020. Diário oficial da União. Publicado em: 11/12/2020, edição: 237, seção: 1, página: 52. Órgão: Ministério Da Educação/Conselho Nacional de Educação. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=11/12/2020&jornal=515&pagina=52 Acesso em: 30 dez. 2021.

BRASIL. Resolução Nº 1, de 4 de outubro de 2022. Diário oficial da União. Publicado em: 06/10/2022 | Edição: 191 | Seção: 1 | Página: 33 Órgão: Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-n-1-de-4-de-outubro-de-2022-434325065 Acesso em: 08 nov. 2022.

BRASIL. Portaria nº 522, de 9 de abril de 1997. Programa Nacional de Informática na Educação ProInfo. 1997. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001167.pdf Acesso em: 30 jan. 2022.

BRASIL, Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 10 jan. 2022.

CAMBRAIA, Adão Caron; BENVENUTTI, Leonardo Matheus Pagani. Metodologias ativas e tecnologias digitais na formação do professor de computação. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 1, n. 1, 10 ago. 2018. http://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/8476. Acesso em: 06 abr. 2022.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CAVALCANTE, Marisa Almeida; SANTOS, Elio Molisani Ferreira. Eletrônica Criativa: Uma estratégia metodológica para o Ensino e Aprendizagem de conceitos de eletricidade e/ou eletrônica na modalidade Híbrida de Ensino. Introdução. Revista Brasileira de Ensino de Física [online]. 2021, v. 43 Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/VVSJ5kVpjmmtpgFvQBBNBzG/?lang=en#. Acesso em: 18 dez. 2022.

CGI.br/NIC.br, Comitê Gestor da Internet no Brasil. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação (Cetic.br), Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros. A4 - Domicílios com acesso a Internet. TIC Domicílios 2019. Disponível em: https://cetic.br/pt/tics/domicilios/2019/domicilios/A4/. Acesso em: 03 mar. 2024.

CHRISTENSEN, Clayton; HORN, Michael; STAKER, Heather. Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Maio 2013. 49 p. Disponível em: https://www.christenseninstitute.org/publications/ensino-hibrido. Acesso em: 10 jan. 2022.

DENZIN, Norman K., LINCOLN, Yvonna S. 1. Introdução. A Disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. p. 15-41. In. DENZIN, Norman K., LINCOLN, Yvonna S. Planejamento da pesquisa qualitativa: teoria e abordagens. Tradução Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006. 432 p.

GOMES, Isabelle Sena; CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. Guia para Estudos de Revisão Sistemática: Uma opção metodológica para as ciências do movimento humano. Movimento (ESEFID/UFRGS), Porto Alegre, v. 20, n.1, p. 395-411. 2014.

GUIMARÃES, Débora Sudatti; JUNQUEIRA, Sônia Maria da Silva. Rotação por estações no trabalho com equações do 2º Grau: Uma experiência na perspectiva do ensino híbrido - Educação Matemática Pesquisa 22.1 (2020): Educação Matemática Pesquisa, 2020-01-01, Vol.22 (1). Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/42253. Acesso em: 29 dez. 2021.

HOLANDA, Rochelly Rodrigues et. al. Educação em tempos de Covid-19: A emergência da educação a distância nos processos escolares da rede básica de educação. Holos (Natal, RN) 37.3 (2021): 1-15. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/11767. Acesso em: 20 abr. 2021

HODGES, Charles B. et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. 2020. Disponível em: https://vtechworks.lib.vt.edu/items/8dcb9793-3daf-43f3-9a98-677ded657647 Acesso em: 10 abr. 2021.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios PNAD COVID19. Outubro/2020. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101763.pdf. Acesso em: 10 jan.2022.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resposta Educacional à Pandemia de Covid-19 no Brasil. Censo Escolar. 2020. Disponível em:https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/divulgados-dados-sobre-impacto-da-pandemia-na-educacao. Acesso em: 30 jan.2022.

KENKSI. Vani Moreira. Sociedade Tecnológica: Tecnologia Digital da Informação e Comunicação (TDIC). Trilha 1 Sociedade Tecnológica. Curso de especialização em Educação Digital. UNEB. 2021.

KOEHLER, Matthew J.; MISHRA, Punya. O que é o conhecimento do conteúdo pedagógico tecnológico? Questões Contemporâneas em Tecnologia e Formação de Professores. 9 (1). 2009. Disponível em: https://citejournal.org/volume-9/issue-1-09/general/what-is-technological-pedagogicalcontent-knowledge. Acesso em: 02 fev. 2022.

LIMA, Manuella Aschoff Cavalcanti Brandão et al. Uma metodologia para mapeamento de estratégias pedagógicas e modelos tecnológicos adotados no ensino remoto emergencial no Brasil e no mundo. NTQR [online]. 2022, vol.12, e680. Epub 25-Ago-2022. ISSN 2184-7770. https://doi.org/10.36367/ntqr.12.2022.e680. Acesso em: 03 mar. 2023.

MARCONDES, Rosana Maria Santos Torres; FERRETE, Anne Alilma Silva Souza; SANTOS, Willian Lima. Tecnologia Digital de Informação e Comunicação como recurso pedagógico no ensino da Língua Portuguesa. Fólio-Revista de Letras, [S. l.], v. 13, n. 1, 2021. DOI: 10.22481/folio.v13i1.7978. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/7978 . Acesso em: 29 dez. 2022.

MELCHIORI. Cíntia Ebner. Social protection digitization: The challenge of inclusion. P.293- 305. In. Pesquisa Sobre o Uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC domicílios 2019. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2020. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20201123121817/tic_dom_2019_livro_eletronico.pdf Acesso em: 03 mar. 2024.

MENDES, Ana Rachel Macedo and FINARDI, kyria Rebeca. Integrating Digital Technologies in Brazilian English Language Teacher Education Through Blended Learning. Educação em Revista [online]. 2020, v. 36, p. e233799, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/VVSJ5kVpjmmtpgFvQBBNBzG/?lang=en#. Acesso em: 6 abr. 2023.

MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofélia Elisa Torres (orgs.). Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, Vol II, 2015. – p. 15-33. ISBN: 978-978-85-63023-14-8. Disponível em: https://moran.eca.usp.br/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf Acesso em: 6 abr. 2023.

OCDE. Education at a Glance 2021: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris. 2021. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance_19991487 Acesso em: 27 jan. 2021.

PAULA, Fernando Damião de; MIRANDA, Marcos Cesar Rodrigues de. Educação e pandemıa: o ensıno fundamental anos fınaıs em um sistema de ensino. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2098–2116, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.15492. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15492. Acesso em: 26 abr. 2023.

PEREIRA, Elen Gomes; SILVA, Luciano Dias da. Relato de experiência no ensino híbrido: como estudantes de química em nível médio encaram a indicação de videoaulas? v. 21 n. 1 (2021): Revista EDaPECI - Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/edapeci/article/view/15235#:~:text=O%20objetivo%20foi%20verificar%20a,las%20antes%20da%20aula%20presencial. Acesso em: 04 maio 2022.

QUITIÁN-BERNAL, Sandra Patrícia; GONZALEZ-MARTINEZ, Juan. El diseño de ambientes blended learning: retos y oportunidades. Educ. Educ., Chia, v. 23, n. 4, p. 659-682, Dec. 2020. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942020000400659. Acesso em: 04 maio 2022.

ROZA, Jiani Cardoso da; VEIGA, Adriana Moreira da Rocha; ROZA, Marcelo Pedroso da. Blended learning uma análise do conceito, cenário atual e tendências de pesquisa em teses e dissertações brasileiras. ETD - Educ. Temat. Digit., Campinas, v. 21, n. 1, p. 202-221, jan. 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922019000100202&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 04 jan. 2022.

SANTOS, Cíntia Velasco. Práticas Pedagógicas com Ensino Híbrido - o que dizem as pesquisas? SCIAS - Educação, Comunicação e Tecnologia, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 65–84, 2021. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/sciasedcomtec/article/view/4961. Acesso em: 4 jan. 2022.

SCALABRIN, Ana Maria Mota Oliveira; MUSSATO, Solange. Estratégias e desafios da atuação docente no contexto da pandemia da Covid-19 por meio da vivência de uma professora de matemática. Revista de Educação Matemática, v. 17, p. e020051, 8 nov. 2020. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/432. Acesso em: 01 abr. 2022.

SILVA, Alexandre José de Carvalho; MARTINS, Ronei Ximenes. Estudo sobre a adoção de Blended Learning na educação básica. Reflexão e Ação, v. 24, n. 2, p. 6-23, 19 jul. 2016. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/4933. Acesso em: 4 jan. 2022.

Published

2024-04-05

How to Cite

DIAS DE FREITAS, M. J.; MUTTI VASCONCELLOS , C. FROM REMOTE TEACHING TO HYBRID TEACHING:: ADVANCES AND CHALLENGES FOR BRAZILIAN BASIC EDUCATION. Revista Eletrônica Direito & TI, [S. l.], v. 2, n. 18, p. 10–36, 2024. Disponível em: https://direitoeti.emnuvens.com.br/direitoeti/article/view/206. Acesso em: 24 nov. 2024.