DIGITAL INCLUSION:

A STEP TOWARDS ALGORITHMIC JUSTICE

Authors

Keywords:

Digital Education, Gender Equity, Information and Communication Technology, Algorithmic Bias

Abstract

This article aims to analyze the extent of the relationship between digital inclusion and algorithmic justice, as well as the role of this inclusion in promoting diverse teams that contribute to the development of less biased algorithms. Using the deductive method, an exploratory bibliographic and documentary review is carried out. The study begins with an analysis of legislation, focusing on the recent changes to the National Education Guidelines and Framework Law that now incorporates digital education from basic education, as well as examining the establishment of the National Digital Education Policy. This is followed by an investigation into the importance and impacts of digital inclusion, its relationship with algorithmic justice, and the persistence of a low number of women in science, as well as the effects of this disparity. The text proceeds to explore the complexity of algorithmic justice and the interdisciplinary challenges it presents, highlighting the importance of diverse teams in the development of fair and equitable algorithms. It concludes that recent public policies in digital education represent an initial step towards achieving algorithmic justice, although their success depends on the effective implementation of these policies and the mitigation of social inequalities.

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Author Biographies

Camila Henning Salmoria, TJPR

Juíza do Tribunal de Justiça do Paraná, desde 2004. Titular na 5 Turma Recursal. Pós-graduanda em Direito Digital na ENFAM (Escola Nacional de Formação e Aperfeiçoamento de Magistrados). Graduada em Direito pela UFPR (2003). Graduanda em Inteligência Artificial na Universidade Positivo.

Daiana Allessi Nicoletti Alves, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Doutoranda em Tecnologia e Sociedade pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Membra do Grupo de Pesquisa de Gênero e Tecnologia - GETEC/UTFPR vinculado ao CNPQ. Mestra em Direitos Humanos e Políticas Públicas e Bacharela em Direito, ambas pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Especialista pela Escola da Magistratura do Paraná e Escola da Magistratura Federal. Membra Relatora da Comissão de Defesa dos Direitos Humanos e da Comissão das Mulheres Advogadas e Membra da Comissão de Direito das Famílias, todas da Ordem dos Advogados do Brasil – Seção Paraná. Professora da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR) e da UNINTER. Advogada familiarista. Colunista. Integrante do Coletivo Todas da Lei.

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Published

2024-04-05

How to Cite

HENNING SALMORIA, C.; ALLESSI NICOLETTI ALVES, D. DIGITAL INCLUSION: : A STEP TOWARDS ALGORITHMIC JUSTICE. Revista Eletrônica Direito & TI, [S. l.], v. 2, n. 18, p. 103–119, 2024. Disponível em: https://direitoeti.emnuvens.com.br/direitoeti/article/view/213. Acesso em: 21 nov. 2024.

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