THE IMPACTS OF TECHNOLOGICAL PLATFORMS ON THE LEARNING PROCESS

Authors

Keywords:

Artificial intelligence, Education, Educational digital technology, History of technology in education

Abstract

Since the early decades of the 20th century, the application of technological means to disseminate education and improve its quality in Brazil has been envisioned. This assertion can be substantiated by addressing the creation, in 1923, of the Radio Sociedade do Rio de Janeiro, which began broadcasting classes on Portuguese and French languages, geography, Brazilian history, hygiene, forestry, chemistry, physics, etc. In 1936, the radio station was transformed into the Radio of the Ministry of Education (MEC). Similar initiatives were developed through similar means, and in 1973, the 1st National Conference on Technology Applied to Higher Education took place in Rio de Janeiro, an occasion when the possibility of using computers in education was presented. Currently, computers, tablets, cell phones, digital whiteboards, distance learning platforms, social networks, and software are used in the dissemination of information and knowledge, making it pertinent to address the history of the use of digital technologies by Brazilian educators and compare it with Competency 5 of the National Common Curricular Base (BNCC). Additionally, it is appropriate to discuss the impacts of new technologies (artificial intelligence, holograms, big data, virtual games, augmented reality, etc.), and, above all, promote a reflection on the characteristics of the school and the student of the modern and contemporary era and the consequences of the internet and globalization in the contemporary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Higor Vinicius Nogueira Jorge, Polícia Civil do Estado de São Paulo

Delegado de Polícia. Graduado em Direito (UniToledo - Araçatuba) e Mestrando em Educação (Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul – UEMS – Paranaíba – MS)

Diogo da Silva Roiz, Universidade Estadual de Mato Grosso de Sul

Professor Associado na Universidade Estadual de Mato Grosso de Sul (UEMS). Doutor em História pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), onde também concluiu estágio de pós-doutorado em 2015.

References

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 19 jan. 2024.

FEDERICO, Maria Elvira Bonavita. História da comunicação: rádio e TV no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1982.

MARQUES, Ronualdo; FRAGUAS, Talita. A ressignificação da educação: virtualização de emergência no contexto de pandemia da COVID-19. 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/343683720_A_ressignificacao_da_educacao_virtualizacao_de_emergencia_no_contexto_de_pandemia_da_COVID-19. Acesso em: 02 abr. 2021.

MEIRINHOS, Manuel; OSÓRIO, António. Referenciais de Competências Digitais para a Formação de Professores. In Challenges: XI Conferência Internacional de TIC na Educação. 2019. Braga. Disponível em: http://hdl.handle.net/10198/19414. Acesso em: 08 dez. 2021.

PAVAN, Mayra. Facebook na sala de aula. Brasil Escola. Disponível em: https://educador.brasilescola.uol.com.br/estrategias-ensino/facebook-na-sala-aula.htm. Acesso em: 27 jan. 2024.

MORAES, Maria Candida. Informática Educativa no Brasil: Uma História Vivida, Algumas Lições Aprendidas. 1997. Disponível em: https://egov.ufsc.br/portal/sites/default/files/anexos/29163-29181-1-PB.html. Acesso em: 01 abr. 2024.

NÚCLEO de Informação e Coordenação do Ponto BR (NIC.br). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: Pesquisa TIC Educação, ano 2019. 1ª ed. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2020. Livro eletrônico. Disponível em: http://cetic.br/pt/arquivos/educacao/2019/escolas-urbanas-professores/. Acesso em: 13 abr. 2021.

PINHEIRO, Patricia Peck; SLEIMAN, Cristina. Boas práticas legais no uso da tecnologia dentro e fora da sala de aula - Guia rápido para as instituições educacionais. 2006. Disponível em: https://virtual.ifro.edu.br/professores/pluginfile.php/18/mod_folder/content/0/Uso%20Tecnologia%20em%20Sala%20de%20aula.pdf?forcedownload=1. Acesso em: 04 abr. 2021.

RIBEIRO, Matheus Henrique Pinheiro; SCHWARTZ, Rosana M. P. B. Projeto Educom. rádio: uma prática educativa social. In: VIANA, Claudemir Edson; ALMEIDA, Raíja Maria Vanderlei (org.). O Protagonismo Infantojuvenil nos Processos Educomunicativos. 2021. Disponível em: https://abpeducom.org.br/publicacoes/index.php/portal/catalog/download/31/23/1117-1?inline=1. Acesso em: 01 abr. 2024.

RIVLIN, Leanne G. Olhando o passado e o futuro: revendo pressupostos sobre as inter-relações pessoa-ambiente. Estud. psicol. (Natal), Natal, v. 8, n. 2, p. 215-220, Ago. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2003000200003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 03 abr. 2021.

TAJRA, Sanmya Feitosa. Informática na educação: o uso de tecnologias digitais na aplicação das metodologias ativas. 10ª edição. São Paulo: Érica, 2019. Edição do Kindle.

Published

2024-04-05

How to Cite

Nogueira Jorge, H. V., & da Silva Roiz, D. (2024). THE IMPACTS OF TECHNOLOGICAL PLATFORMS ON THE LEARNING PROCESS. Revista Eletrônica Direito & TI, 2(18), 52–61. Retrieved from https://direitoeti.emnuvens.com.br/direitoeti/article/view/204